8:1:1 vs 2:1:1. Jakie BCAA wybrać?

Suplementacja BCAA to szeroki temat. Aminokwasy występują w wielu formach, takich jak tabletki, proszek czy płyn. Jakby tego było mało, składniki BCAA, czyli leucyna, izoleucyna i walina występują w specyfikach w kilku różnych proporcjach. Mnogość wyboru może powodować dylemat, co wybrać. Postaramy się rozwiać wątpliwości.

Suplementacja BCAA to szeroki temat. Aminokwasy występują w wielu formach, takich jak tabletki, proszek czy płyn. Jakby tego było mało, składniki BCAA, czyli leucyna, izoleucyna i walina występują w specyfikach w kilku różnych proporcjach. Mnogość wyboru może powodować dylemat, co wybrać. Postaramy się rozwiać wątpliwości.

Proporcji jest kilka

BCAA występuje w wersji 2:1:1, 4:1:1, 8:1:1, 10:1:1, a nawet 14:1:1. Co to w właściwie znaczy? Cyfry są wskaźnikiem ilości leucyny do izoleucyny i waliny. Oznacza to, że w odżywce 2:1:1 na dwa gramy leucyny w składzie przypadnie jeden gram izoleucyny i jeden gram waliny. Skąd taka rozbieżność? Pojawiły się głosy, że proporcje mogą mieć wpływ na działanie aminokwasów.

Co mówią badania

Najprościej byłoby sięgnąć po naukowe porównanie wszystkich dostępnych wariantów aminokwasów, problem polega na tym, że nie ma na temat proporcji w BCAA zbyt wielu artykułów. Najlepiej przebadano stosunek 2:1:1 i takie preparaty są najpopularniejsze. Ciekawe badania można znaleźć również na temat proporcji 4:1:1. Odkryto, że taki rozkład substancji w BCAA korzystnie wpływa na pracę jelit. Na temat innych stosunków trudno znaleźć wiarygodne badania, a o ich naukowym porównaniu można jedynie pomarzyć.

Porównanie

Na badania musimy jeszcze poczekać, ale fenomen wysokoleucynowych preparatów musi mieć jakieś podstawy. Na rynku największą popularność ma proporcja 8:1:1, więc na niej się skupimy. Cena, zarówno 8:1:1, jak i 2:1:1 jest podobna, więc nie jest głównym czynnikiem determinującym wybór. Co właściwie możemy osiągnąć przez wysoką zawartość leucyny?

Dlaczego 8:1:1?

Dyskusja nad działaniem BCAA nadal trwa, a jednym z koronnych argumentów przeciwko suplementacji trzema aminokwasami zamiast samą leucyną jest ich wzajemna konkurencja o prekursor, dzięki któremu zostają wchłaniane. Teoretycznie, zwiększając ilość leucyny w BCAA matematycznie pozwalamy jej “wygrać” więcej przekaźników, przez co więcej leucyny zostaje wchłonięte przez organizm, jednocześnie nie pozbawiając się całkowicie izoleucyny i waliny. Warto przypomnieć, że wszystkie trzy aminokwasy są substancjami egzogennymi, to znaczy, że organizm nie jest w stanie sam ich syntetyzować i muszą być przyjęte z zewnątrz, dlatego nie warto rezygnować całkowicie z waliny i izoleucyny. Proporcja 8:1:1 wydaje się być odpowiednia dla osób, które czują niedobór leucyny, który może objawić się osłabieniem organizmu i szybszym męczeniem się.

Dlaczego 2:1:1?

Różne substancje oddziałują na siebie i nie inaczej jest z aminokwasami rozgałęzionymi. Według badań najkorzystniejszy dla człowieka stosunek leucyny do izoleucyny do waliny przedstawia się proporcją: 1,1:0,7:0,8. Pozostając w takim stosunku, aminokwasy najlepiej wspomagają nawzajem pożądane przez organizm właściwości. Najbliżej do tego odżywce 2:1:1. Takie przyjmowanie BCAA nie grozi również osiągnięciem progu leucynowego, czyli maksymalnego stężenia leucyny. Kiedy osiągniemy próg leucynowy, dalsza suplementacja tego aminokwasu jest absolutnie bezużyteczna, ponieważ ciało osiągnęło maksimum swojej wchłanialności.

Podsumowanie

Ciężko bazować na rzetelnych badaniach w tej materii, należy oprzeć się na własnej intuicji. Stosowanie BCAA w stosunku 2:1:1 ma swoje wytłumaczenie w idealnej proporcji aminokwasów rozgałęzionych. Odżywki 8:1:1 mogą przekonać tych, którzy obawiają się słabszego działania leucyny z powodu obecności reszty substancji.


Bardziej przekonuje Cię działanie BCAA 2:1:1 czy 8:1:1? Niezależnie, która opcja odpowiada Ci bardziej, najlepsze suplementy znajdziesz w Muscle Power, internetowym sklepie z odżywkami.

tagi: brak tagów
‹ Prev
Next ›