07.06.2017

#Poznajemy sport od kulis – sportowiec jako marka.

W ciągu ostatnich trzydziestu lat mamy do czynienia z ewolucją postrzegania w społeczeństwie sportowców i samego sportu. Dawniej uprawianie sportu było traktowane jako hobby na weekendowe popołudnie. Obecnie dzięki swojej atrakcyjności marketingowej, zawodowe uprawie sportu staje się dla wielu młodych ludzi sposobem na życie.

Personal branding po polsku oznacza budowanie marki osobistej. Dzięki temu zyskujemy na ryku pracy lepszą pozycję, poszerzamy kontakty w branży i jesteśmy rozpoznawalni. Budowanie własnej marki może wydawać się trudne. Ludzie nie zwykli o sobie myśleć jak o produkcie, jakim na rynku jest np. sala  konferencyjna pod warszawą. O zaletach jakie niesie za sobą budowanie własnej marki osobistej szybko przekonali się politycy, sportowcy, pracownicy edu tree, ludzie nauki i sztuki itd. Jeżeli chodzi o sportowców to dostrzegli oni konieczność pracy nad swoim wizerunkiem w momencie, gdy sportem zainteresowały się duże korporacje i zaczęły wykładać ogromne pieniądze na kluby sportowe oraz samych zawodników. W chwili obecnej wśród marketingowców używa się terminu marketing sportowy dla określenia wszelkich działań związanych z promocją w sporcie i przez sport. Jeżeli chcemy dokładnie zdefiniować czym jest marketing sportowy, musimy taką definicję podzielić na dwa obszary. Pierwszy z nich dotyczy promowania produktów lub usług związanych ze sportem np. koszulki, kubki, buty, czapeczki i wszelkie inne gadżety dla kibiców. W drugim obszarze znajdują się produkty nie związane bezpośrednio ze sportem, a mające na celu zakodowanie w umysłach odbiorców wzajemnych powiązań między produktem a sportem np. jedna z sieci komórkowych sponsoruje Polską Reprezentację Siatkówki, dzięki czemu jej logo jest widoczne podczas każdego meczu, a firma może wykorzystywać siatkarzy w swojej kampanii reklamowej. Sukcesy sportowców przekładają się na obopólny zysk i są powodem do chwały. Kibice również identyfikują się z tym sukcesem i są bardziej skłonni kupować produkty reklamowane przez ich sportowych idoli. Uprawianie sportu zawodowo jest w dzisiejszych czasach kosztowne. Odczuwają to w szczególności reprezentanci sportów indywidualnych, jak np. początkujący tenisiści. W początkach swojej kariery trudno im zdobyć fundusze na wynajem kortu do treningu, opłacenie trenera, wyjazdy zagraniczne na turnieje itd.

W przypadku budowania marki osobistej u sportowca ważne jest, aby jego wizerunek opierał się  przede wszystkim na jego dokonaniach sportowych. Nie musi to oznaczać bycia grzecznym i dobrze ułożonym w życiu osobistym. Przykładem mogą tu być bokserzy, którzy najczęściej rekrutują się z „ulicznych zabijaków”.